Thursday 6 December 2012

Cinderella ku – Bab 3


Cinderella ku – Bab 3

Hari ni hari Sabtu.
Lepas siapkan sarapan untuk Wawa & Mimi, aku terus menuju ke rumah Aisyah dan Sarah. Rumah diorang kat tingkat bawah skali, rumah aku kat tingkat 5.
Sampai je depan pintu rumah diorang, dengan pantas jariku menekan loceng.

Sarah:               Amboi, awal betul ko datang.
Lisa:                 Mestiler.. Janji mesti ditepati.. Mana Aisyah? Kate nak joging.. Dah pukul brape ni? Nanti panas ler..
Aisyah:             Ye..  Aku datang ni… Pompuan ni, kalo dapat membebel, sampai esok pun tak abis...
Lisa:                 Mengata aku plak.. Ko tu yang selalu lambat..
Sarah:               Dah.. Dah.. Tak yah nak gaduh-gaduh.. Jom kite gerak sekarang..
Seperti biase si Sarah ler yang menjadi pendamai antara kami..

Lepas sejam kitorang joging, kitorang lepak dekat playground.. Saja nak tengok bebudak bermain..

Sarah:               Lisa.. Malam ni ko tido kat umah kitorang kan?
Lisa:                 Yeler.. Macam tak biase plak... Kalo aku tak tido kat umah korang aku nak tido kat mane? Nape ko tanye?
Sarah:               Tak de ape-ape..
Diam.. Sarah macam memikirkan sesuatu..
Aisyah:             Malam ni si Johan tu mesti tido kat umah ko kan? Diorang tak takut kene tangkap ker?
Lisa:                 Ntahler.. Aku tengok diorang rilek jer.. Tak takut ler kot..
Aisyah:             Diorang kene ingat, blok kite tinggal tu, bukan semuanye student.. Siap ade persatuan penduduk lagi..
Lisa:                 Lantak diorang ler.. Kalo kene tangkap lagi senang.. Kawen kan jer.. Takde ler maksiat lagi.. Betul tak Sarah?
Aku dan Aisyah memandang Sarah serentak.. Diam.. Sarah seperti berada di tempat lain..
Lisa:                 Sarah ko dengar tak ni?
Sarah:               Ape die?
Lisa:                 Takde ape ler.. Ko ni kenapa? Dari tadi aku tengok, ko diam je.. Ko ade masalah ker?
Aisyah:             Aah.. Kalo ko ade masalah ko share le dengan kitorang.. Mane tau kitorang boleh tolong...
Sarah:               Tak de ape ler.. Aku takde problem.. Cuma aku teringat meeting dengan Kak Izzah semalam..
Aisyah:             Apsal? Ade benda penting ker? Ade orang buat masalah ker?
Sarah:               Hisy.. Ko ni… Mane boleh aku citer.. semuanye P&C..
Lisa:                 Ntah ko ni.. Menyibuk je..
Sarah:               Weh korang, malam ni aku keluar tau.. Tak tau balik kul brape...
Aisyah:             Ko nak pegi mana? Dating ek?
Lisa:                 Ohh... Dah pandai dating kawan aku sorang ni...
Sarah:               Pandai-pandai je ler korang ni.. Aku serius ni.. Malam ni ko datang umah kitorang awal tau.. Kalo boleh sebelum pukul 10.. Lagi baik selepas maghrib.. Pastu jangan balik umah ko langsung.. Ko dengar tak ni?
Lisa:                 Dengar.. Yang ko serius sangat ni kenapa?
Sarah:               Tak de aper ler.. Ko buat je ape yang aku suruh..
Aisyah:             Kalo tak?
Sarah terdiam.. Seperti mencari-cari jawapan yang sesuai..
Lisa:                 Dah ler tu.. Jom kite balik..
Aisyah: Tapi kite singgah makan dulu nak tak? Aku lapar ler..
Lisa:                 Ko ni.. Joging tak seberapa.. Makan je yang lebih..

Dengan pantas kitorang menuju ke kereta milik Aisyah.. Antara kitorang bertiga, si Aisyah ni jer yang datang dari keluarga berada.. Bukan macam aku ni.. Anak Datuk tapi miskin.. Nak wat camne menumpang harta orang..

Tapi aku pelik ler dengan Sarah ni.. Kenapa dari tadi die asyik diam je? Macam ade masalah besar plak.. Kalo masalah keluarga, die mesti share dengan kitorang.. 

No comments:

Post a Comment