Wednesday 14 November 2012

cinderellaku - bab 2


Bab 2
Kat kolej ni, aku ade 2 orang kawan baik. Aisyah dan Sarah.. Diorang niler yang setia menadah telinga mendengar luahan perasaan aku serta merangkap kaunselor tak berbayar.. 

Hari ini hari jumaat.. Kelas terakhir minggu ni..

Puan Hamidah: Ok, class.. Please send your assignment by Monday.. I’ll see you in Monday.. Enjoy your weekend.

Tak sampai 5 minit, dewan kuliah dah kosong.. 

Aisyah: Jom pi kafe.. Aku lapar giler ni..
Lisa: Jom.. Aku pun lapar gak nih..
Sarah: Ala korang, aku tak leh join ler.. Aku ade meeting ngan Kak Izzah ler.. Aku pi dulu ek..
Lisa: Yele.. Malam nanti kite pi makan same ek..

Kat blok apartment tempat kitorang tinggal tu, ade persatuan pelajar, dan pengerusinye ialah Kak Izzah. Fungsinye, untuk membantu pelajar yang ade masalah. Contohnye, nak nota senior ke, nak beli buku second hand ke, nak cari kerja part time ke, nak cari rumah sewa ke dan sebagainyer.. Kak Izzah ni berani orangnyer.. Hasil daripada laporannya, dah tiga pasangan kene cekup oleh Jawi.. 

Lepas makan petang tu, aku dan Aisyah terus ke kedai dobi, nak ambil baju Wawa dan Mimi. Pastu nak beli makanan untuk diorang lagi.. Tiba2 langkah Aisyah terhenti.. 

Lisa: Apsal?
Aisyah: Ko nampak tak tu?
Lisa: Nampak ape?
Aisyah : Tu, kat kedai ABC tu..
Lisa: Senior? So?
Aisyah: Kat tengah tu, nama die Fariz. Aku minat kat die ler.
Lisa:  Oooh.. Tinggi gak taste ko ni ek.. Aku cadangkan ko pi le ngorat die.. 
Aisyah: Segan ler.. 
Lisa: Macam ni ler.. sementara ko menatap hero pujaan ko tu.. baik aku ambik baju dulu.. 
Aisyah ku tinggalkan.. Ku atur langkah ke kedai dobi.. Selesai di kedai dobi, aku terus mendapatkan Aisyah.. Tapi langkah aku terhenti bile mataku terpandang kat satu couple ni, Wawa dan Johan.. Ramai student kat kolej aku cakap diorang ni memang sepadan.. sama cantik sama lagak sama sombong..  
Wawa: Lisa!!!
Tu ler asyik sangat perhati diorang, kan si minah tu dah perasan.. Terpaksaler aku menghampiri diorang..
Wawa: Malam ni aku balik lambat.. Mimi pun same.. Ko takyah beli makanan. Ko kemas rumah.. Kemas bilik aku skali.. Basuh baju.. Paham?
Lisa: Paham..
Wawa: Esok ko tak yah tido kat rumah, macam biase.. Esok Johan tido kat rumah.
Setiap hari sabtu, Johan akan bermalam kat rumah kami.. dan setiap malam sabtu le aku kene menumpang kat rumah Aisyah dan Sarah.. 

Selepas mendengar arahan dari Wawa, aku segera mendapatkan Aisyah. 
Lisa: Jom ler balik..
Aisyah: Kate nak beli makanan dulu..
Lisa: Tak yahler.. diorang tak makan kat rumah..
Aisyah: Ye ker?
Matanya masih tidak berganjak.
Lisa: Weh, jomler
Aisyah: Yeler..

Malam tu, selepas makan dengan Sarah dan Aisyah, aku terus kemas rumah, bilik Wawa dan Mimi.. Tepat jam 12 malam, aku terus masuk tido.. Good night..


No comments:

Post a Comment